XIX/XX w. / Niemcy (?)

Kołowrotek powroźniczy z warsztatu w Myślenicach

Metalowy mechanizm poruszany korbą, napędzającą koła zębate, przenoszące napęd na 4 haki, umocowany jest na żelaznej konstrukcji. Maszyna zakupiona od powroźnika prowadzącego warsztat w Myślenicach, który wcześniej kupił ją od powroźnika z Bochni.

XIX/XX w. / Niemcy (?)

Kołowrotek powroźniczy z warsztatu w Bochni

Metalowy mechanizm poruszany korbą, napędzającą koła zębate, przenoszące napęd na 4 haki, osadzony jest na drewnianej konstrukcji. Maszyna pochodząca z warsztatu powroźniczego w Bochni prowadzonego przez Bolesława Kosturkiewicza.

XIX/XX w. / Niemcy (?)

Koło powroźnicze z warsztatu w Myślenicach

Koło powroźnicze – z dużego koła zamachowego poruszanego korbą napęd za pomocą sznurka przenoszony jest na wrzeciona z hakami (trzy lub więcej – w układzie wachlarzowym).

1857 / Polska

Zestaw maszyn powroźniczych (kołowrotek i wózek), ludowy

Kołowrotek napędzany jest korbą, wprawiającą w ruch koła zębate, połączone z kołkami do których przyczepiano skręcany sznurek. Wózek (z dwoma kołami z przodu) także posiada korbę, osadzoną w konstrukcji,  zakończoną z przodu żelaznym hakiem. Obie maszyny mają wyrytą datę „1857” oraz „X”. 

1877 / Spisz, Polska

Zestaw maszyn powroźniczych (kołowrotek i wózek), ludowy

Kołowrotek napędzany jest korbą, wprawiającą w ruch koła zębate, połączone z kołkami do których przyczepiano skręcany sznurek.

XIX-XX w. / Polska

Zestaw maszyn powroźniczych (kołowrotek i wózek), ludowy

Kołowrotek napędzany jest korbą, wprawiającą w ruch koła zębate, połączone z kołkami do których przyczepiano skręcany sznurek. Wózek także posiada korbę, osadzoną w konstrukcji,  zakończoną z przodu żelaznym hakiem.

XIX/XX w. / Niemcy (?)

Koło powroźnicze z warsztatu w Nowym Wiśniczu

Kołowrotek napędzany jest korbą, wprawiającą w ruch koła zębate, połączone z kołkami do których przyczepiano skręcany sznurek. Wózek także posiada korbę, osadzoną w konstrukcji,  zakończoną z przodu żelaznym hakiem.

XIX/XX w. / Niemcy (?)

Koło powroźnicze z warsztatu w Nowym Wiśniczu

Koło powroźnicze składa się z dużego koła zamachowego poruszanego korbą napęd za pomocą pasa lub sznura przenoszony był na 4 rolki z hakami. Można było regulować wysokość górnej części, w których mocowane były rolki (niezachowane) osiągając odpowiednie naprężenie pasa (także niezachowanego). W maszynie wykorzystano duże koło od wozu z żelazną obręczą.

XIX/XX w. / Niemcy (?)

Kołowrotek powroźniczy z warsztatu w Nowym Wiśniczu

Kołowrotek powroźniczy (giszer – od niem. Seilgeschirr, skrętarka) składa się z metalowego mechanizmu poruszanego przez metalowe koło z przymocowanym uchwytem (zastępującym korbę), napędzające koła zębate, które przenoszą napęd na 4 haki. Żelazny mechanizm osadzony jest na drewnianej konstrukcji.