Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Miejsce

Miejsce – jest nieprzypadkowe. To dawny C.K. Salinarny Trakt Powroźniczy na Turówce gdzie od końca XVIII do poł. XIX w. powroźnicy produkowali liny konopne na potrzeby wielickiej kopalni. Wytyczono go w dolinie rzeki Srawy, na terenie niezabudowanym. Tor miał długość ok. 550 m, a powroźnicy skręcali na nim liny szybowe o długości do 200 sążni (ok. 380 m). Jednak tylko w dni pogodne, ponieważ tor nie posiadał zadaszenia. W 1853 r. Ministerstwo Skarbu w Wiedniu nakazało zaopatrzenie szybów wyciągowych w Wieliczce w liny druciane (stalowe) – trwalsze i tańsze od konopnych. Kariera liny konopnej dobiegała już końca…

Jak znaleźć to miejsce dzisiaj?

To otwarty teren pomiędzy Traktem Powroźników a Traktem Solnym w Wieliczce, pomiędzy hotelem Turówka a stacją kolejową Wieliczka Rynek – Kopalnia, poniżej klasztoru franciszkanów-Reformatów.

N. Hrdina, Situstions Plan des Turowkaer Grundes samt dessen Begränzung dann der Locirung des Sudwerks und der dazu gehörigen Manipulations Gebäuden, 1813, Zbiór Kartograficzny Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka – plan sytuacyjny gruntów Turówki z warzelnią i budynkami gospodarczymi.

Plan Wieliczki pokazujący sytuację szybów dziennych – fragment, 1. poł. XIX w., Zbiór Kartograficzny Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka.

E. Hrdina, A. Riel, Plan der K.K. freien Bergstadt Wieliczka behufs der projectirten Eisenbahnen, poł. XIX w., Zbiór Kartograficzny Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka – plan miasta z wariantami przebiegu projektowanej linii kolejowej.

Wieliczka. Klasztor OO. Reformatów z r. 1687, wyd. i fot.W. Gargul, karta pocztowa, Wieliczka 1922.

Przebieg dawnego C. K. Salinarnego Traktu Powroźniczego na Turówce